سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

 

خورنیوز:حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره قهر و آشتی‌های سیاسی گفت: قهرهای سیاسی آنجایی که با هدف مخالفت با نظام صورت گیرد، قابل آشتی نیست؛ اما اگر مسائلی غیر از آن وجود داشته باشد، باید نشست و این مسائل را با سعه صدر حل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، صبح امروز در آغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیث اخلاقی‌، مذمت قهر دو برادر مسلمان در دین مبین اسلام را متذکر شد و گفت: عبادات و اعمال انسان در صورتی که از برادر مسلمان خود قهر کند، مقبول نیست.

وی با بیان این‌که مسأله قهر و آشتی، همیشه در میان مردم بوده‌، امروز هم وجود دارد، توقعات زیاد‌، خودبزرگ بینی و مسائل مالی و دنیا پرستی را از ‌عوامل قهر دانست و تأکید کرد: متأسفانه قهر وارثان به سبب مسأله ارث در جامعه زیاد شده است؛ در حالی‌که قرآن با دقت مطالب و جزئیات ارث را بیان کرده است با این وجود باز هم قهر و آشتی‌های فراوانی در مسأله ارث مشاهده می‌شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عوامل سیاسی‌، جناحی و همچنین اختلافات خانوادگی را از دیگر علل قهر برشمرد و تأکید کرد: افراد آلوده‌ای هستند که هر چه نصیحت و موعظه می‌کنیم در آنها اثر نمی‌کند، ناچاریم حساب‌مان را از آنها به دلیل آلودگی‌هایی که دارند، جدا کنیم، گاهی در گوشه و کنار افراد عجیبی پیدا می‌شوند که اگر موعظه و نصیحت و تذکر برای هدایت آنها کارساز نبود، باید از آنها جدا شد.

وی تصریح کرد: علت این‌که دین مبین اسلام برای قهر سه روز را مشخص کرده است این است که معمولاً افراد در این مواقع عصبانی هستند؛ از این رو اسلام سه روز فرصت داده تا آتش خشم فرو نشسته و بعد آنها را باید دعوت به صلح و آشتی کرد، تا قهر آنها ادامه پیدا نکند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تأکید کرد: اگر مسائل یادشده و سعه صدر در جامعه رعایت شود، قهر‌ها زود تبدیل به آشتی خواهد شد و محبت و عطوفت جای کینه را خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به قهرهای سیاسی تصریح کرد: در این گونه مسائل آنجایی که مخالف نظام و اسلام است، قابل آشتی نیست؛ اما اگر مسائلی وجود داشته باشد باید نشست و با سعه صدر آن را حل کرد، البته غیر از آنهایی است که برنامه‌، اعتقاد و خط‌شان با ما و نظام جدا است.

وی با تأکید بر این‌که برنامه‌های دین مبین اسلام دارای ظرافت‌، جامعیت و لطافت است، ابراز داشت: در حق الناس نیز تا آنجایی که قابل تحمل است باید گذشت داشت.

این مرجع تقلید اضافه کرد: عفو و گذشت مشکلات را حل می‌کند‌، گاهی با یک عذرخواهی مسائل حل می‌شود؛ اما متأسفانه در کوچه و خیابان مشاهده می‌شود بر اثر مسائلی کوچک گاهی نزاع‌های بزرگ به وجود می‌آید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی حلالیت طلبیدن به هنگام مسافرت و زیارت عتبات عالیات و خانه خدا را رسمی پسندیده ارزیابی و تأکید کرد: رسم حلالیت طلبیدن بسیار حرکت ارزنده و مؤثری است و خوب است این سنت را دیگر مواقع هم داشته باشیم.


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در چهارشنبه 89/2/1 و ساعت 7:18 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 120
بازدید دیروز: 103
مجموع بازدیدها: 473542
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه