سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: سه شنبه 103 فروردین 28

 

خورنیوز:مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم درباره علت تفکیک جنسیتی گفته است: «تفکیک جنسیتی در این راستا که مباحث در کلاس به صورت راحت تری مطرح شود صورت می گیرد.» باید منتظر ماند و دید اجرای قانونی که وزارت علوم می‌گوید در دانشگاه‌ها به کجا خواهد انجامید؟ 

هم‌زمان با اجرای طرح عفاف و حجاب توسط نیروی انتظامی؛ مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم نیز سیاست این وزارت‌خانه را در اجرای عفاف و حجاب در دانشگاه‌‍‌ها شرح داد. جلیل دارا که با مهر به گفتگو نشسته بود، اظهار داشت: «برخی افراد بحث‌های مختلفی را در خصوص تک‌جنسیتی کردن دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند اما نیازی نیست که دانشگاه‌ها را به سمت تک‌جنسیتی برد تنها کافی است که در دانشگاه‌ها فضای اسلامی حاکم باشد.»

شاید اعلام موضع تفصیلی دارا در خصوص طرح عفاف و حجاب پایان مناقشات چندماهه اخیر میان مجلس و دولت در این زمینه باشد. چه این که زمانی که بحث تفکیک جنسیتی در کلاس‌های درس مطرح شد، رئیس کمیسیون آموزش این طرح را توهین به دانشگاهیان دانست و اضافه کرد: «بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نه در مجلس و نه در شورای عالی انقلاب فرهنگی بحث نشده است و طرحی نیز در این مورد از وزارت علوم مطرح نمی‌شود و اکثر بحث‌ها درباره تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها تنها در حد حرف است و هیچ طرح کارشناسی پشت آنها نیست.»

شاید به خاطر همین اظهار نظر عباسپور در ماه‌های پایانی سال 88 بود که دارا، درباره موضع وزیر علوم در این باره گفت: «نظر وزیر علوم در بحث عفاف و حجاب این است که در این زمینه قانون وجود دارد و تنها مشکل در عدم اجرای آن است از این رو تدوین اساسنامه و دستورالعمل برای عفاف و حجاب در دانشگاهها ضرورت ندارد و تنها باید دستورالعمل قبلی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است اجرایی شود.»

دارا با ربط دادن طرح عفاف و حجاب دانشگاه‌ها به طرح عفاف و حجابی که در سطح جامعه اجرا می‌گردد، به نوعی تکلیف مطرح شدن بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز از دوش وزارت علوم برداشته است، چرا که «در این زمینه قانون وجود دارد.»

سابقه طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها به دهه شصت می‌رسد، زمانی که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در واکنش به این خبر مانع از «کشیدن دیوار» میان دختران و پسران شد. عباس‌پور نیز در این‌باره گفته بود: «شاید مسئولی احساس میکند که با دیوار کشیدن بین دختران و پسران در دانشگاه‌ها همه مشکلات حل میشود که این تنها نظر همان شخص مسئول است و نمی‌توانیم آن را در سطحی بزرگ به جامعه به خصوص جامعه دانشگاهی سرایت دهیم.»

با این وجود در ابتدای ترم جاری، خبری مبنی بر تفکیک جنسیتی، البته به نوعی خاص در دانشگاه شهید بهشتی منتشر شد. آن گونه که در این خبر آمده بود، لیست حضور و غیاب دانشجویان پسر و دختر در دانشگاه شهید بهشتی از یکدیگر تفکیک شدند.

در اواخر فروردین ماه، نیز نامه‌ای از سوی جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران، خطاب به ریاست این دانشگاه منتشر شد. نامه‌ای که در قسمتی از آن آمده بود: «دانشجویانی را که از حجاب خوبی برخوردار نیستند، متهم به فساد نمی‌کنیم، ولی بی‌تردید چنین رفتارهایی منشاء مفاسدی برای سایر دانشجویان است؛ گاهی با افرادی مواجه می‌شویم که محیط دانشگاه را با عشرتکده اشتباه گرفته‌اند! این عده قلیل نه به قانون احترام می‌گذارند نه به عرف جامعه علمی و دانشگاه. یقینا اگر با اینان برخورد مناسب صورت نگیرد، به فساد خود ادامه داده، محیط اطراف خود را نیز به گناه وتباهی می‌کشانند.»

شاید انتشار این اخبار حکایت از زمینه‌هایی می‌کند که آماده سیاست‌گذاری وزارت علوم است. آن گونه که دارا گفته است: « سیاست واحدی در این زمینه در دانشگاه‌ها باید اجرایی شود تا هر دانشگاهی رویکردی متفاوت نداشته باشد.»

مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص عفاف و حجاب در دانشگاهها گفت: «بر اساس دستورالعمل شورا در جایی که امکان برگزاری کلاس‌های مجزا وجود داشته باشد تفکیک کلاس‌ها صورت می گیرد. اگر در دانشگاهی آمار دانشجویان زیاد بود برخی کلاس‌ها می‌توانند به صورت تفکیکی برگزار شوند اما تأکیدی بر این موضوع نیست که تمام کلاس‌های دانشگاه‌ها تفکیک شوند و سیاست کلی این نیست.»

وی با اشاره به شرایط تفکیک دختر و پسر در دانشگاهها گفت: «بستگی به دانشگاه‌ها و آمار دانشجویان دارد. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دانشگاهها را به تفکیک جنسیتی ملزم نکرده و تنها عنوان کرده در جاهایی که لزومی دیده می شود تفکیک صورت گیرد.»

دارا هم‌چنین درباره علت تفکیک جنسیتی گفته است: «تفکیک جنسیتی در این راستا که مباحث در کلاس به صورت راحت تری مطرح شود صورت می گیرد.» باید منتظر ماند و دید اجرای قانونی که وزارت علوم می‌گوید در دانشگاه‌ها به کجا خواهد انجامید؟


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در سه شنبه 89/2/14 و ساعت 9:40 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 7
مجموع بازدیدها: 472815
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه