سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: پنج شنبه 103 فروردین 30

جهاد

خبرگزاری خور نیوز: مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: خشکسالی و سرمای شدید زمستان سال گذشته به 90 درصد نخیلات شهرستان خور و بیابانک اصفهان خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری خور نیوز از اصفهان، اصغر محسن‌زاده کرمانی ظهر امروز در نشست ویژه خبری احیا و بازسازی نخیلات شهرستان خور‌ و‌ بیابانک در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیش از بروز پدیده سرمازدگی، 40 درصد ارقام درختان نخل منطقه خور‌ و ‌بیابانک از نوع مرغوب بوده است.
وی با اشاره به از بین رفتن درختان نخل منطقه خور‌ و ‌بیابانک اصفهان افزود: بعد از خسارات وارد شده به این منطقه بر اثر سرما و خشکسالی، طرح احیا و اصلاح نخیلات از اوایل انقلاب نیز مطرح بود به صورت جدی پیگیری شد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تبدیل این تهدید به فرصت تصریح کرد: عملیات اصلاح و بازسازی نخیلات با هدف ایجاد تحول در نخل‌های منطقه و ایجاد انگیزه در نخل‌کاران موجب احیای 10 درصد این درختان شده است.
وی با تاکید بر جایگزین کردن 400 هکتار نخل به جای درختان از بین رفته بیان داشت: با جایگزین کردن درختان نخل با ارقام و مقاومت بالا به سرما و شرایط نا‌مساعد آب و خاک سعی در حفظ و احیای نخیلات، اقتصاد و توسعه جاذبه‌های گردشگری منطقه خور‌ و ‌بیابانک اصفهان شده است.
مدیر امور برنامه و بودجه سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با اشاره به اعتبار طرح اصلاح و بازسازی نخیلات منطقه خور ‌و ‌بیابانک اصفهان اظهار داشت: مجموع اعتبارات این پروژه 50 میلیارد ریال است.
گودرز صادقی با اشاره به منابع تامین اعتبارات این طرح افزود: 20 میلیارد ریال از منابع این پروژه از محل اعتبارات سرمایه‌ای استان و 30 میلیارد دیگر آن از محل اعتبارات تسهیلاتی تامین شده است.
وی به تفکیک اعتبارات تسهیلاتی در اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: از 30 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی، 10 میلیارد ریال به صورت بلاعوض و 20 میلیارد ریال نیز به صورت وام به اجرای این طرح اختصاص یافته است.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با اشاره به نابودی 120 هکتار از نخلستان‌های خور در آتش‌سوزی‌های متعدد افزود: سازمان جهاد کشاورزی از نظر فنی و اجرایی توانایی تجهیز و بازسازی منطقه را دارد، اما اجرای سریع این برنامه اعتبارات و حمایت دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.
محمد نصراصفهانی تصریح کرد: مسئولان محلی خور و بیابانک باید در تعامل با سازمان جهاد کشاورزی، مردم منطقه را برای اجرای طرح بازسازی و اصلاح نخیلات منطقه آماده کنند.
وی حفظ نخلستان‌های خور و بیابانک را برای زندگی مردم منطقه ضروری دانست و بیان داشت: با توجه به نقش نخلستان‌ها در تعیین شرایط اقلیمی منطقه، با نابودی آنها تمام منطقه خور نابود خواهد شد.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار داشت: با حفظ نخلستان‌ها علاوه بر ایجاد شرایط اقلیمی و زیست‌محیطی، اشتغال و ارتزاق مردم منطقه تأمین و از مهاجرت آنها به دیگر شهرها جلوگیری می‌شود.
معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اعلام اینکه کار مطالعات و طراحی نخیلات منطقه خور تا 15 آبان ماه به اتمام می‌رسد خاطرنشان کرد: بهمن امسال نیز کار تجهیز این منطقه انجام و کشت نهال نخل از سوی اهالی منطقه از اسفند ماه آغاز می‌شود.


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در سه شنبه 87/7/30 و ساعت 1:18 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 24
بازدید دیروز: 29
مجموع بازدیدها: 472879
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه