سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 14

خوکی

خورنیوز:طی چند هفته گذشته در اصفهان برخی از مدارس به علت آنفلوانزای فصلی تعطیل شدند، اما پس از پیگیری این خبر از سوی خبرنگاران، مسئولان مربوطه تنها با انکار و سکوت پاسخ این تعطیلی‌ها را دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بر اساس دستورالعمل کشوری، کلاس‌های درس در صورت ابتلای 15 درصد دانش‌آموزان به آنفلوانزای فصلی تعطیل می‌شود، بنابراین تعدادی از مدارس اصفهان که در هفته اخیر به این نصاب رسیده‌اند، تعطیل شده‌اند.
بر اساس گزارش‌های رسیده به این خبرگزاری، دبیرستان دخترانه بهشت آیین از چهارشنبه هفته گذشته به علت آمار بالای آنفلوانزای فصلی تا یک هفته تعطیل شده‌ و مدرسه ملک و تربیت واقع در ناحیه 3 آموزش و پرورش اصفهان نیز به طور کل تعطیل شده است، همچنین دبستان پسرانه‌ای در شهرستان فلاورجان و مدرسه‌ای در بهارستان نیز به همین دلیل تعطیل شده‌اند.
این در حالی است که بر خلاف اظهار مسئولان بهداشتی کشور، مدارس در صورتی حق تعطیلی را دارند که باید 15 درصد از موارد آنفلوانزای نوع A در آن مشاهده شود، اما طبق گفته مدیران مدارس تنها علت تعطیلی مدارس و برخی از کلاس‌ها مشاهده آنفلوانزای فصلی یا همان سرماخوردگی معمولی بوده که همه ساله به هنگام آغاز فصل سرما بین عموم جامعه قابل مشاهده است.
این در حالی است که پیگیری این موضوع تنها از سوی خبرنگاران تنها با سکوت و انکار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان مواجهه شد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طبق توافقنامه وزارتخانه بهداشت و آموزش و پرورش، کمیته آنفلوانزای نوع A در سازمان آموزش و پرورش هر استان تشکیل شده و دستورالعمل این توافقنامه از طریق این وزارتخانه به تمام مدارس استان‌ها و نواحی اطراف آن ارسال شده است.
وی افزود: طبق دستورالعمل ارسالی به تمام مدارس برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری نوع A در صورتی که 15 درصد از دانش‌آموزان کلاسی به این نوع بیماری مبتلا شوند، آن کلاس تعطیل می‌شود و اگر زمانی درصد ابتلای دانش‌آموزان مدرسه‌ای بیش از درصد مورد نظر وزرات بهداشت باشد، برای پیشگیری کل مدرسه باید تعطیل شود.
کمال حیدری با خودداری از اعلام هرگونه آمار ابتلا به بیماری آنفلوانزای نوع A گفت: مسئولان و کارشناسان بهداشتی استان تنها به دنبال امر پیشگیری از این بیماری هستند و دادن آمار کمکی به بهبودی وضع این بیماری نمی‌کند.
وی تصریح کرد: بیشترین دغدغه مسئولان این است که بیماری نوع A را مدیریت کرده و از شیوع آن جلوگیری کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر پیشگیری اولیه در برابر این بیماری انجام نشود در فاصله زمانی کمتری افراد جامعه از جمله دانش‌آموزان که در مکان‌های پرجمیعت هستند به آن مبتلا شده و این امر سبب می‌شود که به درستی پزشکان و درمانگاه‌ها جوابگوی این افراد نباشند.
وی بیان داشت: ما چه بخواهیم یا نه، افراد جامعه به بیماری آنفلوانزای نوع A مبتلا می‌شوند اما باید با مدیریت درست کاری کرد که روند این بیماری با شیب ملایم پیش رود و در طول زمان طولانی‌تری افراد به آن مبتلا شوند و با پیشگیری و مدیریت از عواقب این بیماری در کل جامعه جلوگیری کرد.
حیدری گفت: در دستورالعمل پیشگیری از آنفلوانزا نوع A به دانش‌آموزان توصیه شده از تماس با افراد سرماخورده خودداری کنند و معلمان و مدیران مدارس نیز باید به دانش‌آموزان اطلاع‌رسانی کاملی در این مورد انجام دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: معلمان و مدیران مدارس در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک از جمله استفراغ، سردرد، تب و سرگیجه در دانش‌آموزان مبتلا به بیماری آنفلوانزای فصلی باید آنها را به مراکز بهداشتی و درمانی راهنمایی کنند تا از شیوع این بیماری بین دانش‌آموزان دیگر جلوگیری شود.
وی اظهار داشت: در مدارس اتاقی برای دانش‌آموزان مشکوک به بیماری آنفلوانزای فصلی اختصاص داده شده که در این اتاق دانش‌آموز تا زمان رسیدن والدین آنها نگهداری می‌شوند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: مسئولان بهداشت مدارس باید راه‌های پیشگیری بیماری نوع A را به دانش‌آموزان آموزش دهند و در تمام مدارس در کنار شیرهای آب حتما صابون و مایع دستشویی را برای شستن دست‌های آنها تهیه کنند تا دانش‌آموزان پس از استفاده از سرویس بهداشتی دستان خود را بشویند.
وی گفت: کارشناسان مدارس باید به والدین دانش‌آموزان راه‌های پیشگیری بیماری نوع A را آموزش داده که در صورت ابتلای فرزندان به این بیماری آنها را در خانه نگه داشته تا استراحت کرده و از فرستادن فرزندانشان به مدرسه خوداری کنند.
حیدری با بیان اینکه تاکنون واکسن بیماری آنفلوانزای نوع A به کشور وارد نشده است، بیان داشت: اگر کسی به این نوع بیماری مبتلا شود با استفاده از این واکسن بدن وی در مقابل این بیماری واکسینه می‌شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش اصفهان نیز در پاسخ به این سئوال که آیا مدرسه‌ای به دلیل بیماری آنفلوانزای فصلی تعطیل شده یا خیر، گفت: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تنها مرجع پاسخگویی به تعطیلی مدارس در صورت ابتلا به بیماری آنفلوانزای نوع A است.
محمدرضا عباسیان تصریح کرد: کودکان به دلیل اینکه سیستم دفاعی بدن آنها نسبت به دیگر اقشار جامعه ضعیف‌تر است، زودتر از دیگران به بیماری نوع A مبتلا می‌شوند، بنابراین والدین باید هر لحظه مراقب فرزندان خود باشند.
وی افزود: طرح مقابله با بیماری آنفلوانزای نوع A در استان اصفهان از 5/1 ماه گذشته آغاز شده و هر هفته در روزهای سه‌شنبه جلساتی در این ارتباط برگزار می‌شود تا راهکارهای مورد نیاز برای پیشگیری از این بیماری فراهم شود.
رئیس سازمان آموزش و پرورش اصفهان تصریح کرد: به غیر از کودکان، افرادی که بیماری قلبی، عفونی، آسم، دیابت و نارسایی‌های خونی دارند، بیشتر از سایر افراد به بیماری آنفلوانزای نوع A مبتلا می‌شوند.
وی اظهار داشت: تشخیص بیماری نوع A به تنهایی از توانمندی سازمان بهداشت و درمان اصفهان خارج است و باید تمام اقشار جامعه از جمله والدین همکاری و تعاملات لازم را با آموزش و پرورش ایجاد کرده تا بتوان دانش‌آموزان را از خطر ابتلا به این بیماری حفظ کرد.
چند روز گذشته رئیس سازمان آموزش و پرورش اصفهان در حالی تعداد مبتلایان به بیماری آنفلوانزای نوع A را 30 نفر اعلام کرد که مسئول مبارزه با بیماری‌های غیرواگیردار استان تعداد بیماران شناخته شده به ویروس آنفلوانزای نوع A را 50 نفر خواند.
وضع کنونی بیماری آنفلوانزای نوع A در حالی از مردم و رسانه‌ها توسط مسئولان مربوطه مخفی مانده است که این وضعیت بیش از هر چیز به میزان دلهره و اضطراب خانواده‌ها دامن می‌زند.
نبود پایگاه اطلاع‌رسانی مشخص که پاسخگوی ابهامات مردم پیرامون این بیماری باشد از موارد دیگری است که بر دغدغه‌های مردم این استان افزوده است.


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در چهارشنبه 88/8/6 و ساعت 11:15 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 21
بازدید دیروز: 37
مجموع بازدیدها: 474389
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه