سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 14

پرچم ایران وترکیهخورنیوز:مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد کرد که اورانیوم ایران برای افزایش درصد غنی‌شدگی می‌تواند به ترکیه منتقل شود. این پیشنهاد در حالی از سوی البرادعی مطرح می شود که مذاکرات اخیر ایران و غرب برای ارسال اورانیوم ایران به روسیه و فرانسه برای غنی سازی به بن بست خورده است. 

در شرایطی که چندی پیش گفته می شد ایران و غرب در خصوص ارسال اورانیوم ایران به روسیه و فرانسه برای افزایش درصد غنی شدگی به توافق رسیده اند اما ایران در جریان دور دوم این مذاکرات اعلام کرد که این پیشنهاد را نخواهد پذیرفت چراکه به فرانسه اعتماد ندارد.

اکنون اما محمد البرادعی در آخرین روزهای فعالیت خود در قامت مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بعد از مخالفت ایران با پیشنهاد غرب برای انتقال اورانیوم غنی‌شده این کشور به روسیه برای عملیات تکمیل غنی‌سازی، ترکیه را به ‌عنوان کشور سوم پیشنهاد می‌کند. وی می گوید: «این پیشنهادی کارا و عملی است.»

به گزارش بلومبرگ البرادعی همچنین تاکید کرد: «ایران به ترکیه اعتماد زیادی دارد، دولت آمریکا نیز با این پیشنهاد موافقت خواهد کرد چرا که واشنگتن با آنکارا روابطی نزدیک دارد.» 

وی می افزاید به‌رغم اینکه هنوز این پیشنهاد را به دولت ترکیه ارائه نداده است ولی اطمینان دارد که مقام‌های آنکارا با نگهداری این مواد هسته‌ای در قرنطیه آژانس موافقت می‌کنند.

البرادعی گفت که بعد از این مرحله، ایران سوخت مورد نیاز برای راکتور تحقیقاتی خود را از روسیه دریافت می‌کند. مدیرکل آژانس در شرایطی این پیشنهاد را علنی کرده است که می گوید که ایران در حال بررسی آن است.

البرادعی در ادامه گفت: «هر روز با مقام‌های ایرانی در تماس هستم. آنها تاکید می‌کنند که تمایل دارند اورانیوم را در کشور خودشان نگه دارند ولی موضع من این است که چنین رویکردی با هدف حل بحران در تناقض است. ما باید این مواد هسته‌ای را به خارج از ایران منتقل کنیم تا نگرانی‌ها درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاهش پیدا کند.»

پیشنهاد البرادعی اما در شرایطی مطرح می شود که «ارتوگرول آپاکان»، نماینده ترکیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که از چنین برنامه‌ای آگاهی ندارد.

روابط تهران و آنکارا بعد از روی کار آمدن «رجب طیب اردوغان»، نخست‌وزیر اسلام‌گرای ترکیه عمیق‌تر شده است. اردوغان در جریان سفر اخیر خود به ایران، ماهیت برنامه هسته‌ای این کشور را صلح‌آمیز توصیف کرده و از رویکردهای مبتنی بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تقدیر کرد.

در حالی که هفته گذشته ایران میزبان نخست وزیر ترکیه بود محمود احمدی نژاد به منظور شرکت در بیست و پنجمین اجلاس عالی اقتصادی کمیته دائمی همکاریهای اقتصادی و بازرگانی سازمان کنفرانس اسلامی ( کمسک ) یکشنبه عازم ترکیه می شود.

پیش بینی می شود احمدی نژاد در حاشیه این نشست مذاکراتی با مقامات ترک در خصوص پیشنهاد تازه البرادعی داشته باشد. ترکیه بارها آمادگی خود را برای میانجی گری میان ایران و آمریکا اعلام کرده است و نخست وزیر این کشور نیز در کنفرانس مطبوعاتی خود که در سفارت ترکیه در تهران برگزار می شد در خصوص سفر خود به تهران گفت:« دیدار من از ایران، به حل مشکلات منطقه و مسائل جهانی مرتبط بوده است.»

او اما در خلال سخنان خود تاکید کرد که دیدارش از ایران، با اندیشه و تفکر میانجی گری بین ایران و آمریکا انجام نشده است.

اکنون باید دید که آیا ایران که به خاطر عدم اعتماد به فرانسه دست رد به سینه آزانس زده بود با مطرح شدن نام ترکیه به عنوان کشور سوم حاضر است پاسخ مساعد به تازه ترین پیشنهاد مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بدهد یا خیر.


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در یکشنبه 88/8/17 و ساعت 4:56 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 48
بازدید دیروز: 37
مجموع بازدیدها: 474416
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه