سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 14

                                                                                                                              عکس از :فارس

احمدی نزاد

خورنیوز:آقای احمدی نژاد ، چهارشنبه شب، در یک گفت و گوی تلوزیونی با شبکه ی تهران، به صورت مشروح ، در مورد معضل ترافیک تهران سخن گفت و ضمن نا کارآمد دانستن شهرداری تهران در رفع مشکلات حمل و نقل ، به مردم پایتخت نوید داد که به زودی در مسائل تهران دخالت می کند و مترو را از شهرداری می گیرد ، می سازد و به آن باز می گرداند.


آقای احمدی نژاد همچنین، به ملت ایران نوید داد که اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند و از آنها خواست که نگران چیزی نباشند.

مشروح این سخنان را به نقل از فارس در زیر بخوانید:

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان در گفتگوی مستقیم با مردم از برنامه تهران 20 شبکه 5 سیما با اشاره به تهران گفت: تهران مرکز ایران و موجب افتخار همه ملت ایران و نقطه اتکای آنها است و مردم تهران در همه صحنه‌های حساس و تاریخ‌ساز پیشگام ملت ایران بودند، هستند و خواهند بود و یاران صمیمی و فداکاران ملت ایران در تهران هستند.

وی افزود: همه ملت ایران علاقمند هستند که تهران همیشه شاداب، آباد، عزیز و پیشرفته باشد؛ چرا که تهران نقطه افتخار برای همه ملت ایران است و افتخار مضاعفی نصیب بنده است که هم خدمتگذار مردم تهران و هم شهروند تهرانی هستم، البته همه جای ایران سرای من است و همه ایرانی‌ها عزیز و همه تهران را دوست دارند و بنده نیز شهروند تهران و خادم تهران هستم.

رئیس جمهور با اشاره به دوران حضورش در مدیریت شهری و شهرداری تهران گفت: یکی از بهترین دوران عمرم آن دو سالی بود که در شهرداری تهران در خدمت مردم بودم و بسیاری از صحنه‌هایی که مشاهده کردم برای من افتخاری ابدی است و آن لحظه‌ای که احساس کردم یک خادم هستم و می‌توانم خیابان‌های تهران را تمیز کنم این احساس، احساسی شیرین است که همیشه در یاد و خاطره من است.

بحث‌هایی که خدمت به مردم را متوقف می کند باید کنار گذاشته شود

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوالی در خصوص تحت تاثیر قرار گرفتن امور تهران از مسائل سیاسی گفت: عقاید سیاسی در همه کشور وجود دارد و گرچه اتفاقاتی که در مرکز رخ می‌دهد اگر سایر نقاط در آن دخالت نداشته باشد به طور طبیعی سایر نقاط را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و نمی‌توان چنین چیزی را منکر شد که تصمیم‌گیری‌هایی که در کشور می‌شود تحت تاثیر مسائل سیاسی است، اما دولت همه تلاشش این است که عرصه خدمتگذاری را از عرصه مباحث سیاسی به طور کامل جدا کند.

وی افزود: آن چیزی که برای کشور ماندگار می‌شود خدمتگذاری است چرا که مباحث سیاسی همیشه بوده، هست و خواهد بود؛ چرا که سلایق و دیدگاه‌های مختلف وجود دارد و این حق همه ملت ایران است که دیدگاه و اندیشه خود را داشته باشند.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: اگر بحث‌ها بخواهد خدمت به مردم را متوقف کند یا به آنها صدمه‌ای بزند حتما چنین بحث‌هایی مضر است و دولت هم در دوره نهم و هم این دولت همه تلاشش این بوده است که خود را از این مسائل آسیب‌‌زننده کنار نگه دارد و اجازه ندهیم که این مسائل در تصمیمات دولت دخالتی کند و در تهران نیز تا به امروز همینگونه بوده ،دولت بدون توجه به مسائلی که وجود دارد و گروه‌هایی که وجود دارد و در مدیریت‌ها نیز حضور دارند و سلائق گوناگونی نیز دارند، به آن چیزی که وظیفه‌اش بوده عمل کرده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه مسائل مختلف باید با دید کلانتری نگاه شود گفت: مسائل تهران در مسائل کشور تاثیر دارد و مسائل کشور نیز بلافاصله در تهران منعکس می‌شود و بسیاری از مسائلی که ما امروز در تهران داریم و به معنای مشکلات مردم آنرا لمس می‌کنند مشکل خود تهران نیست بلکه مشکل از جای دیگری است و در تهران منعکس شده است.

وی گفت: تصور کنید که در استان‌های ما اشتغال‌زایی وجود نداشته باشد و یا به میزان موردنیاز شغل نباشد و سطح رفاه و آموزش پائین باشد، به طور طبیعی سیل جمعیت یا همان مهاجرت به سمت تهران می‌آید و این مهاجرتی که طی ده‌ها سال به طور گسترده اتفاق افتاد کاری کرد که برنامه‌ریزان شهری همیشه از تحولات عقب هستند و یعنی هرچقدر در تهران کار می‌شود تحولات از این کارها جلوتر است و رشد نیازها بسیار بالاتر از رشد فعالیت‌هایی است که انجام می‌شود و این یکی از مهمترین علل اصلی مشکلات تهران است.

رئیس جمهور با اشاره به دومین عامل بروز مشکلات تهران گفت: دومین مشکل تهران خود این شهر و جغرافیا و شرایط این استان است و دولت به دلایل گوناگون به استان تهران و شهر تهران حساس است و به طور حتم کارهایی که در محدوده وظایف دولت است به طور مستمر پیگیری می‌شود اما در کنار این فعالیت‌ها دولت کار بزرگی را آغاز کرد و در دولت نهم تلاش کرد تا آن علتی که از بیرون تهران به تهران منتقل می‌شود را کاهش و مهار کند.

احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت:‌یک نگاه دولت در سفرهای استانی با توجه به اینکه باید همه جای کشور آباد شود این بود که این جریان جابجایی جمعیت که نقطه ثقلش به سمت تهران است را مهار کند و خوشبختانه امروز تا حد زیادی این مشکل مهار شده است و این جریان جمعیت که به سرعت به سمت تهران می‌آمد آمارگیری‌ها نشان می‌دهد که بشدت کاهش یافته و این یک موفقیت است.

وی با بیان اینکه جابجایی جمعیت به سمت تهران هیچوقت متوقف نمی‌شود گفت:‌ جریان جابجایی جمعیت به سمت تهران به صفر نمی‌رسد چرا که به طور طبیعی مردم در کار و فعالیت هستند و مثلا برای ازدواج و درس جابجا می‌شوند و جابجایی طبیعی بین یک ملت همیشه وجود دارد و این طبیعی است.

حاشیه‌نشینی حاصل همان مهاجرت سنگین است

رئیس جمهور در خصوص حاشیه‌نشینی اطراف تهران گفت:‌ حاشیه‌نشینی حاصل همان مهاجرت سنگین است و یک زمانی یک جریان طبیعی وجود دارد و افرادی رشد می‌کنند و در یک محل جا نمی‌شوند و یا افراد برای کار خاصی باید به تهران بیایند و این جریان تاثیر چندانی ندارد اما امروز جریان غیرطبیعی که بر اثر سیاست‌های غلط اجتماعی و اقتصادی طی سالیان طولانی باعث شده مناطق کشور محروم بمانند و مردم چاره‌ای برای زندگی جز آمدن به تهران نداشتند و این جریان تا حدود زیادی کنترل شده است.

احمدی نژاد با اشاره به دو دور سفر خود به استان تهران گفت:‌ غیر از کارهای جاری که در این سفر انجام می‌شود مصوباتی برای تهران داشتیم و در حال انجام است و برخلاف تصور بسیاری از مردم حجم کاری که در استان تهران باید انجام شود کمتر از استانهای دیگر نیست و ما در گذشته بخشی از تهران را داشتیم که می‌شد گفت یک سری زیرساخت‌های محدودی داشت و دیگر نقاط چنین چیزی نبود و مثلاً خود اسلامشهر یک شهر بزرگ با نیازمندی‌های فراوان است و در خصوص دیگر شهرستانهای تهران نیز مانند کرج چنین مسائلی وجود دارد.

ترافیک یک مشکل اساسی برای مردم است

وی در خصوص ترافیک تهران و راهکار حل این ترافیک گفت: ترافیک تهرن به طور حتم راه‌حلی دارد و جزو همان اموری است که تدابیر مدیریت در شهر همیشه عقب‌تر از رشد ترافیک است.

رئیس جمهور با تأکید براینکه ترافیک مشکل شهر تهران است گفت: این مسئله با توجه به اینکه خود بنده نیز در همین ترافیک زندگی می‌کنم و بسیاری از مردم مرا در این ترافیک و پشت همین چراغ‌ قرمزها دیده‌اند یک مشکل اساسی برای مردم است و از نظر آلودگی ترافیک نیز خود ما در مرکز قرار داریم و جایی که ریاست جمهوری قرار دارد مرکز آلودگی زیاد تهران است.

احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: راه‌حل ترافیک تهران در سه سطح باید طراحی شود و غیر از آن کار اصلی که دولت دارد دولت از ریشه آن را کنترل می‌کند و بحث مهاجرت است، در خود شهر تهران باید در سه سطح مختلف کار کنیم.

وی افزود: برای حل مشکل ترافیک باید ظرفیت جابجایی عمومی را به سرعت گسترش دهیم و این یک راه حل تجربه شده است و دومین راه بهسازی‌هایی است که می‌توان به سرعت انجام داد و مثلاً در یک دوره‌ای یک دوربرگردان ساده باعث می‌شد ترافیک یک خیابان کاهش پیدا کند و در حال حاضر نیز می‌توان به این بهسازی‌ها و اصلاحات در تهران دست زد.

هیچ کاری به طور صددرصدی مشکل ترافیک را حل نمی‌کند

رئیس جمهور ادامه داد: هیچ کاری به طور صددرصدی مشکل ترافیک را حل نمی‌کند و هر کار و فعالیتی درصدی از مشکل را حل می‌کند اما به طور کامل به کمال نمی‌رساند و دلیل آن این است که عوامل مؤثر در ترافیک هر روز در حال تغییر است و مثلا تعداد خودرو، تقاضای سفر و تغییر تمایلات انسان مرتب افزایش پیدا می‌کند، اما می‌توان این موارد را مدیریت کرد و همیشه باید سعی کنیم این موارد را بهبود بدهیم و اگر مردم در سفر شهری نیم ساعت وقتشان تلف می‌شود آن را به 25 دقیقه برسانیم و در طول زمان آن را به 20، 15 و همین طور به پایان آن را کاهش دهیم.

احمدی‌نژاد در ادامه اظهار داشت: هیچکس نمی‌تواند تأخیر در ترافیک را به صفر برساند و همه برنامه‌ریزی‌های ترافیک برای بهبود وضعیت است اما تلاش این است که این بهبود را به نقطه کمال برسانیم ولی چون دائماً تغییرات در حال انجام است ما باید مدام فعالیت‌ها و کارها را بهبود ببخشیم و یک کار اصلی ایجاد تأسیسات کلان در شهر است.

وی با اشاره به سومین کار برای حل مشکل ترافیک گفت: سومین کار برای حل این مشکل مدیریت تقاضا است و مثلاً امروز بین 14 تا 15 میلیون سفر در روز در تهران انجام می‌شود و این سفرها بسیار زیاد است و می‌توان بخشی از آن را کاهش داد و در این زمینه باید کارهای مختلفی مانند دولت الکترونیک را گسترش داد.

رئیس جمهور ادامه داد: باید دولت الکترونیک را به سرعت تکمیل کنیم و بخشهای مختلف آن امروز با سرعت در حال راه‌اندازی است اما معنای این حرف این نیست که ترددها با دولت الکترونیک به صفر می‌رسد و مثلاً کارهای دیگر تغییر ساعت آغاز به کار سازمان‌ها و نهادهای مختلف و زوج و فرد کردن تردد خودروها است.

حاشیه‌نشینی حاصل همان مهاجرت سنگین است


احمدی‌نژاد با اشاره به اصلاح کاربری‌های شهری و تأثیر آن در حل بخشی از مشکل ترافیک گفت: اگر کاربری‌های گوناگون را در نقاط مختلف بدون برنامه ایجاد کنیم و دسترسی‌های مردم زیاد نشود آنها مجبورند از وسیله نقلیه استفاده کنند و این امر تولید سفر می‌کند.

وی افزود: 35 سال قبل تهران به دنبال کارهای کلان بوده و مطالعات فراوانی در خصوص آن انجام شده و شبکه‌های بزرگراهی در تهران طراحی و در حال حاضر بخش زیادی از آن اجرا شده است.

رئیس جمهور بخش مهم کارهای کلان در تهران را حمل‌ونقل ریلی دانست و گفت: بخش مهمی از کارها حمل‌ونقل ریلی و اتوبوس است که می‌تواند بخش انبوهی از جمعیت را جابجا کند و اگر این دو بخش درست و خوب کار کند بخش عمده‌ای از نیاز شهر تهران تأمین می‌شود و در این بخش باید به صورت عالمانه کار شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما علم و دانش فعالیت در این دو بخش دارا هستیم اظهار داشت: ممکن است ما فناوریهای لازم را در این دو بخش نداشته باشیم اما دانش، علم و قدرت تجزیه و تحلیل آن را داریم و باید در عمل نیز این علم و دانش را به کار بگیریم تا سرعت ایجاد شبکه‌های ریلی ما از سرعت افزایش تقاضا برای جابجایی جلوتر حرکت کند که در حال حاضر شبکه‌های ریلی از افزایش تقاضای جابجایی عقب‌تر است.

وی گفت: در بخش حمل‌ونقل ریلی می‌تواند این حمل‌ونقل در زیر زمین، روی سطح زمین یا بالا سطح زمین باشد و می‌تواند شامل منوریل و یا موارد دیگری باشد که از سیستم ریلی یعنی اینکه هیچ مزاحمتی و هیچ تقاطعی نداشته باشد تا بتواند جمعیت انبوهی را با سرعت بالا جابجا کند و این راه‌حل اصلی است که باید برای تهران آن را دنبال کنیم.

رئیس جمهور در تشریح حل مشکل بخشی از ترافیک تهران با طرح دولت الکترونیک گفت: دولت الکترونیک ممکن است سفر روزانه افراد را به میزان یک دهم کاهش دهد و اینگونه نیست که این مشکل را به طور کامل حل کند و یا 1.7 را به 0.1 برساند چرا که زمانی که افراد وقت دارند در خانه نمی‌نشینند و برای کارهای مختلف مثلاً دیدار دوستان یا تفریح از منزل خارج می‌شود و این امر اشکال ندارد چرا که باید یک مجموعه‌ از اقدامات انجام شود که هر یک از اقدامات به سهم خود درصدی از مشکل را کاهش دهد و این درصدها جمع شوند و مثلاً چهار دهم درصد یک مشکل را به طور کامل کاهش دهد.

ساعات شروع کار بانکها بیشترین تأثیر را در ترافیک ساعت اوج دارد

احمدی‌نژاد با اشاره به راهکار تغییر ساعات کار ادارات، سازمان و مراکز مختلف گفت:‌ ما مطالعه جامع و کاملی حدود 17 سال در این خصوص داشتیم و در این خصوص دقیقاً بررسی و تحلیل‌ها صورت گرفته بود و در این مطالعه ما به این موضوع رسیدیم که ساعات شروع کار بانکها بیشترین تأثیر را در ترافیک ساعت اوج دارد و اگر این ساعت جابجا شود 13 درصد تقاضا در ساعت اوج کاهش پیدا می‌کند و این 13 درصد کاهش کار بسیار بزرگی است که البته در خصوص این طرح برخی مسائل به وجود آمد و تبدیل به یک قانونی شد و این کار متوقف شد چرا که یک کار در بحث مدیریتی شهری به یک قانون تبدیل شد.

وی افزود: یک مجموعه کارها باید دست به دست هم بدهند تا یک مشکل حل شود.
رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در خصوص توسعه همه‌جانبه تهران و نیازهایی که در تأمین اعتبارات دارند گفت: تهران برای دولت بسیار مهم است و این اهمیت شامل استان تهران و کل کشور می‌شود و باور من این است که مردم استان تهران دوست دارند که شهر تهران نیز آباد باشد و این یک دلبستگی به ایران است.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: قطعاً دولت به توسعه همه‌جانبه تهران و نیازهای آن توجه داشته و آمارها نشان می‌دهد که طی سالهای 80 تا 83 مجموعه اتوبوسی که به تهران اختصاص یافته 915 است و از 84 تا 87 سه هزار و 900 اتوبوس اضافه شده و این امر با 82.5 درصد یارانه انجام شده است و معنای آن این است که دولت به تهران توجه دارد و این امر شامل اتوبوس و تاکسی نیز می‌شود.

وی در خصوص مترو و دیگر بخش‌های حمل‌ونقل گفت: در دیگر بخش‌ها نیز توجه دولت همین‌گونه بود و یک جهش اتفاق افتاده، اما یکسری ناهماهنگی‌های در تهران وجود دارد و بخشی از آن به قوانین بازمی‌گردد و یعنی ما شورای شهر و شهرداری تهران و دولت را داریم و حدومرز روابط به درستی تنظیم نشده و مثلاً دولت بودجه را اختصاص می‌دهد اما نمی‌تواند خودش تصمیم گرفته و یا نظارتی داشته باشد که این بودجه در چه جایی هزینه می‌شود و یا در کجا باید هزینه شود و ما سعی کردیم در این امر دخالت نکنیم و بودجه را اختصاص داده‌ایم و تصورمان براین است که مدیریت شهری خودش کار را انجام می‌دهد.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: به راستی پاسخگوی مشکلات تهران چه کسی است و این امر نکته بسیار مهمی است و دولت خود را در سطح کلان مسئول می‌داند اما زمانی که می‌خواهیم در سازوکارهای اجرایی برویم تا حدودی مشکلاتی به وجود می‌آید و ما تصورمان این است که مدیریت شهر تهران باید متمرکز باشد و پاسخ دهد و دولت نیز کمک می‌کند تا جهت‌گیری‌های کلان را مشخص کند و تلاش کرده‌ایم در همین جهت نیز حرکت کنیم و هر نیازی که به دولت مطرح شده سعی دولت این بوده است که در اسرع وقت آن خواسته‌ها را تأمین کند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: در دولت و کمیسیونهای آن هر موضوعی که مطرح شد تلاش شده است تا بیشترین مقدار ممکن برای حل آن مشکل توجه وجود داشته باشد اما تا حدودی باید قبول کنیم در داخل شهر نیز کارهایی صورت بگیرد.

در مدیریت واحد شهری ، باید تصمیمات یکپارچه و عالمانه باشد


وی در خصوص چگونگی ایجاد یک مدیریت واحد شهری در تهران و اینکه آیا وقت دولت باید مسئول شهر تهران باشد گفت: من معتقدم که باید تصمیم یکپارچه و عالمانه باشد و به طور مثال قبل از این دولت مجموع کمک دولت برای ساخت مترو تا حدودی 100 میلیارد تومان بوده است اما در این دولت بیش از 600 میلیارد تومان به مترو کمک شده و آقای چمران گفته‌اند که شهرداری تهران دو برابر این مبلغ به مترو کمک کرده است و شما این را اگر جمع بزنید هزار و 800 میلیارد تومان می‌شود و زمانی که این میزان به مترو کمک بشود باید یک خروجی از آن حاصل شود و مردم آن را مشاهده کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: انجام هر کاری یک سری هزینه‌هایی دارد و مدیریت نیز باید ارزیابی اقتصادی داشته باشد و باید بهترین روش را با توجه به ارزیابی خود انتخاب کند و سیستم‌هایی در شورای عالی ترافیک مطرح شد و برخی آن را به یک جنگ تبدیل کردند و هر مهندس ترافیکی که دنیا و ترافیک را بشناسد و آن را درک کرده باشد متوجه می‌شود که کار مترو در زیر زمین بسیار پرهزینه است و کسی که می‌گوید من این کار را با قیمت پایین انجام می‌دهم این ممکن است با جوسازیها و تبلیغات طرف مقابل را به سکوت وادار کند کما اینکه بنده در این خصوص سکوت کردم چرا که دیدم ممکن است دعوا شود و مردم از آن آسیب ببینند وگرنه هرگونه ارزیابی اقتصادی که انجام دهیم این کار گران تمام می‌شود و من ممکن است جزو معدود کسانی باشم که تمام مطالعات در خصوص حمل‌ونقل تهران را از سال 52 مطالعه کردم و چندین گروه مشاور از خارج از کشور حضور پیدا کردند و جزوات قطوری را ارائه کردند و در حال حاضر با مطالعه این جزوات ارزیابی دقیقی نسبت به مسئله دارم.

هر کیلومتر تونل توحید 60 الی 70 میلیارد تومان هزینه دارد

احمدی‌نژاد ادامه داد: شما به هر مهندسی بگویید که ساختمانی بر روی زمین ساخته شود ارزانتر تمام می‌شود یا در زیرزمین، به طور حتم ساخت‌وساز بر روی زمین را کم‌هزینه‌ترین ساخت‌وساز می‌داند مثلاً در حال حاضر تونل توحید که کاری خوبی است در حال احداث است و یک گره اصلی را برطرف می‌کند و من از آقای چمران در این خصوص سؤال کردم که طول این تونل چقدر است ایشان گفتند دو تونل به طول 2.2 و میزان بودجه آن را 250 میلیارد تومان اعلام کردند و این 2.2 در مجموع 4.4 می‌شود و با تقسیم 250 میلیارد تومان تقریباً 60 میلیارد تومان برای تونل می‌شود و اگر شما در این کیلومترها ایستگاه نیز بسازید یک ایستگاه زیرزمینی حداقل 10 میلیارد تومان هزینه در بر دارد و هر کیلومتر تونل 60 الی 70 میلیارد تومان هزینه دارد و اگر هم خیلی تلاش کنیم از 50 میلیارد تومان ارزانتر نمی‌توان کار کرد و در این میان 15 الی 20 میلیارد تجهیزات و سیستم نیاز است.


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در یکشنبه 88/8/24 و ساعت 8:20 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 78
بازدید دیروز: 37
مجموع بازدیدها: 474446
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه