سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 20

مسکن

خورنیوز:اگرچه عوامل تهیه زمین‌های 99 ساله بدون در نظر گرفتن ساده‌ترین مسائل شهری و سکونتی، بدترین زمین‌های دولت به لحاظ موقعیت را به تعاونی‌های مسکن مهر برخی شهرها اختصاص داده‌اند، اما اکنون بعد از دو سال اجرای طرح، مقامات ارشد دولت تصمیم به جبران عملکرد گذشتگان گرفته‌اند، به طوری که شورای عالی مسکن طرح احداث مکان‌های تجاری و خدماتی در زمین‌های 99 ساله با هدف افزایش انگیزه سکونت‌پذیری در این مناطق را در دستور کار خود قرار داده است. 

با دید واقع‌نگرانه باید گفت که این تصمیم کمی دیر گرفته شده، اما با دید خوش‌بینانه می‌توان اجرای سریع آن را به عاملی برای افزایش امید به زندگی در واحدهای مسکونی مهر و همچنین انگیزه ساخت روی زمین‌های 99 ساله تعبیر کرد. 

با تصمیم جدید دولت، قرار است زمین‌های 99 ساله‌ای که برای ساخت مسکن مهر در خارج از شهرها اختصاص داده شده، از برهوت کامل خارج و شکل و شمایل شهری به آن داده شود. 

این زمین‌ها که در برخی شهرهای بزرگ در حالت طبیعی نمایی از تپه و خاکریز را تداعی می‌کند، در حال حاضر از هر گونه امکانات حداقلی نظیر فضای سبز، خدمات زیربنایی و امکانات تجاری محروم مانده و برخی متقاضیان مسکن مهر که این نوع زمین‌ها به آنها تحویل شده نگران چگونگی زندگی در این مناطق هستند. 

شورای عالی مسکن برای حل این مشکل بزرگ پیشنهاد کرده ابزارهای جذب سرمایه‌گذار برای فعالیت تجاری و خدماتی در مناطقی که مسکن مهر قرار است در آنجا ساخته شود، در نظر گرفته شود. یکی از این ابزارها ارائه زمین با قیمت نازل است. 

این شورا بعداز ظهر دوشنبه تشکیل جلسه داد و پیشنهاد کرد در رابطه با تکمیل زیرساخت‌های مربوط به مسکن مهر از جمله فضای سبز و خدمات زیربنایی، زمین با قیمت نازل، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد تا همزمان با پیشرفت مسکن مهر، خدمات زیربنایی نیز پیشرفت داشته باشد. 

به گزارش دنیای اقتصاد، یکی از عواملی که منجر به ناامیدی در سرانجام طرح مسکن مهر شده، میزان اهمیتی است که دولت برای مردم در این طرح در نظر گرفته است. در شهرهای بزرگ به ویژه در تهران و برخی استان‌های دیگر، زمینی که برای مسکن مهر تامین شده، خارج از شهر بوده و فاصله خدمات تجاری و ضروری شهری با این زمین‌ها بسیار زیاد است. این وضعیت به قدری عجیب است که بعضی اعضای تعاونی‌های مسکن حاضر نیستند به هر قیمت ممکن از تسهیلات مسکن مهر بهره‌مند شوند. 

در شهرهای جدید پرند و هشتگرد اوضاع به گونه‌ای دیگر است.
همه تهرانی‌های متقاضی مسکن مهر قرار است در این دو شهر ساکن شوند، اما مشکلاتی از هم‌اکنون پیش روی این 200 هزار متقاضی وجود دارد. 

در شهر جدید پرند، منطقه‌ای که تاکنون سکونت‌پذیر نبوده برای زمین‌های 99 ساله اختصاص داده شده است. مدیر یکی از تعاونی‌های پیشرو در پرند در این زمینه به دنیای اقتصاد گفت: در این منطقه فعلا فقط پروژه مسکونی ما در حال ساخت است، اما این نگرانی را داریم که بعد از تکمیل ساختمان در صورتی که تعاونی‌های مجاور زمین‌ ما، عملیات ساخت را شروع نکرده باشند، چگونه به اعضا بگوییم خانه‌های شما آماده است چون دورتادور ساختمانی که هم‌اکنون در حال احداث داریم برهوت کامل است. 

وی افزود: در حال حاضر که برخی تعاونی‌های مسکن مهر در فاز ساخت‌وساز هستند باید درباره امنیت زندگی در این واحدها نیز فکری شود چون در همه شهرها، مساحت وسیعی را به زمین‌های 99 ساله اختصاص داده‌اند و تا مادامی که همه تعاونی‌ها در یک قطعه زمین ساکن نشوند، خانه‌های ساخته شده مشکل امنیتی و حتی سکونتی دارند. 

در شهر جدید هشتگرد نیز اگرچه میزان جمعیت ساکن نسبت به پرند زیاد‌تر است، اما به دلایلی که حداقل برای خبرنگار دنیای اقتصاد مشخص نیست، مسوولان، زمین‌های 99 ساله را به جای اینکه نزدیک مناطق سکونت‌پذیر تحویل دهند در مناطقی درنظر گرفته‌اند که با مرکز شهر فاصله دارد. این زمین‌ها علاوه بر اینکه از مناطق تجاری و خدماتی دور هستند، به لحاظ فنی قابلیت ساخت راحت را ندارند، به طوری که تعاونی‌ها می‌گویند هزینه آماده‌سازی زمین در این مناطق با سایر زمین‌ها متفاوت است. 

اکنون به نظر می‌رسد، وزارت مسکن علاوه بر اینکه دغدغه ساماندهی تعاونی‌های مسکن مهر و شتاب بخشیدن به ساخت این واحدها را دارد، باید دغدغه تامین برقراری امنیت سکونتی و تامین خدمات ضروری از جمله مدرسه، مسجد، نانوایی، فروشگاه‌های مواد غذایی، مراکز تجاری، مراکز تفریحی، ورزشی، فرهنگی و رفاهی، مراکز انتظامی و ... را هم داشته باشد. 

اگر فرض کنیم وعده ساخت و بهره‌برداری از 50‌هزار واحد مسکونی مهر تا دهه فجر امسال به واقعیت تبدیل شود، در این‌صورت، این سوال وجود دارد که آیا دولت نیز آمادگی ارائه خدمات ضروری برای زندگی در این 50‌هزار واحد را دارد؟ 

در فکر هستیم، جای نگرانی نیست
مهندس جمشید نورصالحی، معاون وزیر مسکن و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید درباره تازه‌ترین تصمیم شورای عالی مسکن گفت: بنده عصر دوشنبه به دلیل ماموریت به استان فارس، در جلسه شورا حضور نداشتم اما باخبر هستم که دولت به صورت جدی پیگیر برقراری امکانات زندگی در زمین‌هایی که برای مسکن مهر اختصاص داده شده، است. 

نورصالحی تصریح کرد: اخیرا به وزارت آموزش و پرورش به صورت کتبی اطلاع داده‌ایم که زمین‌هایی را برای ساخت مدرسه در مناطق مختص مسکن مهر اختصاص داده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم برای ساخت مدرسه هرچه سریع‌تر اقدام کنند. 

وی همچنین افزود: شرکت عمران شهرهای جدید در هر استان، مسوول احداث مراکز تجاری محلی و شهری هستند و برای این منظور می‌توانند به صورت مشارکت با بخش خصوصی سرمایه‌گذار اقدام کنند. 

نورصالحی درباره برخی نگرانی‌ها از نبود امکانات در زمین‌های 99 ساله گفت: طبق طرح‌های مصوب در هر شهر جدید، به موازات افزایش حجم ساخت‌وسازها، دولت برای احداث مسجد، مدرسه و همچنین مراکز تجاری نیز بلافاصله اقدام خواهد کرد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در چهارشنبه 88/8/27 و ساعت 10:44 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 62
مجموع بازدیدها: 474771
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه