سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: شنبه 103 اردیبهشت 8

خورنیوز:تغییر استراتژی امریکا درباره ایران در حال کامل شدن است. در حالی که دولت اوباما پیش از این یک بار در ابتدای روی کار آمدن استراتژی سیاست خارجی ایلات متحده در قبال ایران را تغییر داده بود، فاز دوم این تغییر استراتژی در حال نهایی شدن است.
تغییر استراتژی اولیه اوباما اساسا بر درک محدودیت های امریکا در مهار یک جانبه ایران بنا شده بود. یک مقام مرتبط با این موضوع به حنیف گفت: "حتی بوش هم در ماه های پایانی دریافته بود که نمی تواند به تنهایی با ایران مواجه شود و بنابراین تصمیم گرفت گام هایی برای جلب نظر برخی متحدان خود بردارد". وی ادامه داد: "در همین راستا بود که بوش مطالبه تاریخی متحدان خود برای حضور مستقیم در مذاکرات را پذیرفت و ویلیام

برنز را در اکتبر ???? به ژنو فرستاد." عقیده تحلیلگران این است که دولت امریکا در آن مقطع به این اجماع رسیده بود که باید به متحدان خود ثابت کند در یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای مسئله ایران جدی است و این قبل از هر چیز مستلزم آن بود که با حضور مستقیم در مذاکرات نشان دهد امریکا بخشی از راه حل است نه بخشی از مشکل. اوباما دقیقا همین مسیر را ادامه داد. مسیری که هر کس دیگری هم به جای او بودناچار از پیمودن آن می شد و اعلام کرد که آماده است تا دست خود را به سوی ایران دراز کند.
از حیث داخلی، این سیاست اوباما اختلاف هایی را بوجود آورد. عده ای -بویژه در منتها الیه چپ طیف سیاست خارجی- اصرار داشتند که تغییری واقعی در حال وقوع است. گروه دیگر اما عقیده داشت بسیار بعید است که تغییری رخ داده باشد ولی همه چیز را پس از مشاهده صحنه عمل می توان ارزیابی کرد. آنچه عملا رخ داد این بود که حجم عملیات اطلاعاتی و سیاسی امریکا علیه ایران بیش از دو برابر شد. به گفته یک منبع مطلع در یکی از نهادهای مرتبط با موضوع "ایران هر روز درد ناشی از خنجر اوباما را در پهلوی خود احساسا می کرد". اوباما در این مدت البته تلاش کرد با ارسال دو نامه به رهبر انقلاب و دعوت به مذاکره و تغییر در حلقه اول تصمیم سازی استراتژیک نظام جمهوری اسلامی اختلاف ایجاد کند.
با این حال اکنون مقام ها در تهران می گویند بویژه با تغییراستراتژی جدید امریکا درباره کاربرد سلاح های هسته ای در تهران تردیدی باقی نمانده که استراتژی دست دراز شده اوباما یک تاکیتیک ایجاد اجماع بوده نه یک راهبرد حل مسئله. در نتیجه تهران اکنون رهبرد خود را در مقابل اوباما نهایی کرده است.
به موازات این تغییر البته امریکا هم  استراتژی اولیه خود را به طور کامل بازنگری کرده است. اساس این بازنگری مربوط به تعیین تکلیف این موضوع است که مسئله هسته ای ایران اولویت دارد یا وضعیت داخلی ایران؟ اطلاعات موجود نشان می دهد امریکایی ها در حال نهایی کردن پاسخ خود به این سوال و انجام یک طرح ریزی استراتژیک بر مبنای آن هستند.


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در پنج شنبه 89/1/26 و ساعت 2:13 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 184
بازدید دیروز: 215
مجموع بازدیدها: 473991
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه