سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: چهارشنبه 103 اردیبهشت 19

 

خورنیوز:شترهای خور و بیابانک در جشنواره ملی شتر باکسب مقامهای اول و دوم توانستنددرخششی دوباره را برای شهرستان خوروبیابانک در استان اصفهان بیافرینند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، نخستین جشنواره ملی شتر به میزبانی استان سمنان برگزار شد، در این جشنواره سه سهمیه به استان اصفهان تعلق داشت که شتر های شهرستان خوروبیابانک از استان اصفهان دراین جشواره شرکت کردند.
در این جشنواره پس از سه مرحله داوری با حضور داور دعوت شده «دیولی» از کشور ایتالیا، در گروه اروانه اکوتیپ گوشتی کشور، اروانه(شتر ماده) متعلق به محمدرضا حلوانی مقام اول و در گروه لوک اکوتیپ گوشتی، لوک (شتر نر) متعلق به محمد ...داوری مقام دوم و همچنین اروانه متعلق به رضا داوری مقام چهارم را احراز کردند.
در این جشنواره شترهای شهر ستان خوروبیابانک از استان اصفهان مقام اول و دوم کشوری در بین 17 استان را کسب کردند که این خود بیانگر ظرفیت بالقوه پرورش شتر در استان اصفهان است.
در حال حاضر جمعیت شتر در جهان 19.5 میلیون نفر بوده که 95 درصد از آنها یک کوهانه بوده و در مناطق صحرایی و کویری زیست می‌کنند و پنج درصد بقیه دوکوهانه هستند که در مناطق با آب و هوای سرد زندگی می‌کنند.
14،5 میلیون نفر از جمعیت 19،5 میلیون نفری شتر در جهان متعلق به کشورهای عضو آکساد (اردن، ایران، سوریه، پاکستان، موریتانی، مراکش، الجزایر، تونس، لیبی، مصر، یمن) است.
پرورش شتر در روستاهای حاشیه کویری ایران به لحاظ شرایط اقلیمی از دیرباز به عنوان حرفه تولیدی بوده است، از جمله عوامل موثر در امر شترداری ظرفیت پرورش شتر در شرایط سخت این مناطق نسبت به سایر دام‌هاست که بستری مناسب برای اشتغال جوانان به شمار می‌رود.
در مجموع باید دانست ایران با داشتن 185 هزار نفر شتر و اقلیم فلات مرکزی کشور زمینه بسیار مساعد برای پرورش شتر را داراست.
در استان اصفهان نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی استان اصفهان و همجواری با پنج شهرستان خور، نائین، اردستان، اران و بیدگل و کاشان با کویر مرکزی کشور جمعیت 10 هزار نفری شتر استان که عمدتا در این پنج شهرستان نگهداری می‌شوند بستر مناسبی برای اجرای طرح‌های شترداری و اشتغالزایی برای جوانان و علاقه‌مندان است.


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در دوشنبه 89/2/6 و ساعت 4:25 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 35
بازدید دیروز: 39
مجموع بازدیدها: 474741
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه