سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 14

 

خورنیوز:مهدی چمران به‌مناسبت بیست ونهمین سالگرد شهادت مجاهد خستگی ناپذیر اسلام شهید مصطفی چمران گفت: عرفان الهی؛ شیرازه آثار هنری و علمی شهید چمران بود.

مهدی چمران اظهار داشت: شهید مصطفی چمران در تمام کشورهایی که حضور داشت از جمله آمریکا، لبنان و ایران همیشه عاشق حضرت علی «علیه‌السلام» و امام حسین «علیه‌السلام» بود و عشق خود را نیز به زیبایی بیان می‌داشت.

وی با بیان اینکه شهید چمران نخستین فرد در گسترش انجمن اسلامی دانشجویان ایران و‌ آمریکا بود، گفت: این شهید بزرگ در شکل دادن به انجمن اسلامی دانشجویان به صورت کنفدراسیون که برای همیشه و تمام عمر نیز باقی ماند نقش اصلی و اساسی را به‌عهده داشت.

ریاست سابق اداره بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه ایجاد تشکیلاتی با عنوان «سماع» در مصر که به صورت مخفی و زیرزمینی فعالیت می‌‌کرد نیز از دستاوردهای شهید چمران محسوب می‌شود، افزود: راهپیمایی بزرگ یک هفته‌ای در آمریکا در جریان سفر شاه به واشنگتن که به طول 90 مایل صورت پذیرفت از دیگر فعالیت‌های مبارزه‌ای شهید چمران در خارج از ایران به حساب می‌آید.

تحلیل شهید چمران از حمله عراق به ایران عجیب بود

چمران با بیان اینکه شهید چمران به عنوان یک تحلیل‌گر بسیار قوی قبل از 17 شهریور و پیروزی انقلاب تحلیل‌های زیبایی از انقلاب اسلامی و هم‌‌چنین بیرون رفتن کشورهای شمالی ایران از دامان کمونیست داشتند، گفت: این شهید بزرگوار تحلیلی نیز از حمله عراق به ایران داشتند که بسیار عجیب بود و در این راستا تحلیل‌های مهمی نیز برای دوری از انحراف فلسطینی‌ها می‌کردند که بسیار مورد توجه یاسر عرفات قرار می‌گرفت.

وی اظهار داشت: شهید چمران دروس حوزوی را نیز در مقطع جامع‌المقدمات گذرانده بود و عاشق کتب شهید مطهری، آیت‌الله صدر بودند که در آمریکا نیز به مطالعه این کتب همت می‌گماشت.

شهید چمران شاگرد اساتید بزرگ صانعی و ارژنگی در خطاطی و نقاشی

چمران به خط و سخن زیبای شهید مصطفی چمران که از حالت عرفانی این شهید بزرگ نشأت داشت، اشاره کرد و گفت: شهید چمران در هنر بسیار چیره‌دست بود و در زمینه خطاطی شاگرد استاد صانعی و در نهایت در نقاشی شاگرد استاد ارژنگی از شاگردان به نام کمال‌الملک بود.

معاون سابق فرهنگی ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح، افزود: شهید مصطفی چمران عکاس بسیار ماهری نیز بودند و اسلایدهای زیبا و جالبی از مناظر طبیعی لبنان و ایران گرفته است که در حدود 600 اسلاید این شهید بزرگوار بعد از شهادتش به دست ما ‌رسید.

چمران ادامه داد: شهید مصطفی چمران به عنوان یک فرمانده ورزیده همیشه مورد احترام کلاه‌سبزها و نیروهای ویژه بودند و به واقع کماندوهایی دوره دیده از کشورهای مختلف از جمله فرانسه و آمریکا تنها به این شهید بزرگوار به خاطر اجرای طرح‌های فرماندهی بی‌نظیرش احترام می‌گذاشتند.

کسب پیروزی‌های بزرگ با کمترین خسارت؛ رمز طرح‌های شهید چمران

وی با بیان اینکه شهید چمران همیشه با کمترین خسارت بزرگ‌ترین پیروزی‌ها را به دست می‌آوردند، افزود: ویژگی شجاعت و جنگ‌آوری شهید چمران در مبارزات بی‌حساب و کتاب بود و همیشه از شهادت رزمندگان ناراحت می‌شدند.

چمران به دوستی مخالفان رأی و نظرات فکری دانشجویان در دانشگاه با شهید مصطفی چمران اشاره کرد و گفت: شهید چمران خود در کنار طراحی موضوعی در زمینه‌های مختلف، همیشه شخصأ خود زیباتر، بهتر و سریع‌تر از دیگران آن طرح‌ها را اجرا می‌کرد که این امر باعث نوعی علاقه افراد به وی می‌گشت.

12 تابلو نقاشی شهید چمران با مضمون‌های عرفانی و عشق

سرپرست بنیاد شهید چمران، افزود: شهید مصطفی چمران بیش از 12 تابلو نقاشی در مضمون‌های مختلف از جمله عرفانی، مذهبی و حماسی به تصویر کشیده است که 6 تابلو را توانست تا در زمان حیات خود کامل کند که هر کدام از این تابلوهای نقاشی عنوان خاص خودش را دارند.

چمران با اشاره به اینکه تابلوهای نقاشی "انفجار نور و سقوط بت‌ها "، خانه کعبه، انفجار قلب و تابلو نقاشی شمع این شهید بزرگوار در حالت‌های مستدیر، منحنی و بدون گوشه و زاویه بوده و تمام نقاشی‌ حالت‌های آیرودینامیکی دارند، گفت: برخی از نقاشی‌های‌ شهید چمران در ابعاد کوچک و به صورت سیاه و سفید هستند و و بسیار نیز جالب‌تر به تصویر کشیده شده‌اند.

خداحافظی با مزار دانشجویان شهید 16 آذر قبل از عزیمت به آمریکا

وی از ابتکارات شهید مصطفی چمران از دوران نوجوانی و جوانی مانند شرکت در فعالیت سیاسی ملی شدن صنعت نفت و اقداماتی نظیر پارچه‌‌نویسی یاد کرد و گفت: شهید مصطفی چمران مطالعات ایدیولوژیک خوبی نیز در زمینه کمونیزم و مسائل حزب توده داشتند که تمام این تراوشات فکری شهید از آیت‌الله طالقانی و در درس تفسیر درس این عالم بزرگ نشأت گرفته شده بود.

چمران با بیان اینکه شهدای 16 آذر که به شهدای روز دانشجو نیز معروف شدند از دوستان نزدیک شهید مصطفی چمران بودند، افزود: شهید چمران در کل جریانات 30 تیر و 16 آذر حضور داشت و روزی هم که می‌خواست برای ادامه تحصیل به‌ آمریکا عزیمت کند برای آخرین بار به دیدار ابن‌بابویه و سر قبور شهدای سی‌ام تیر و در نهایت قبور شهدای 16 آذر در امام‌زاده عبدالله شتافت و با آنها خداحافظی و فاتحه‌ای نثارشان کرد.


 نوشته شده توسط رسول ایزدی در دوشنبه 89/3/31 و ساعت 6:24 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

خورنیوز
مدیر وبلاگ : رسول ایزدی[517]
نویسندگان وبلاگ :
محسن فیروزی (@)[4]


www.khoornews.com

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 50
بازدید دیروز: 37
مجموع بازدیدها: 474418
جستجو در صفحه

صفحات اختصاصی
لوگوی دوستان
خبر نامه