خورنیوز
غدیر، عید ولایت و سیاست و دخالت مردم در امر حکومت و عید آحاد ملت و امت اسلامى است.ازبرکات این روز مىتوان براى تحکیم بیعت با ولایت، انعقاد پیمان اخوت و برادرى، احسان و انفاق، صله رحم، رفع حاجت مومنان و لباس نو پوشیدن ، دعا براى امور مهم مسلمین و روزه و عبادت بهره جست
.
هفته ولایت، از عید قربان تا عید غدیر نامگذارى شده و به همین مناسبت در این ایام مراسمى در سراسر کشور برگزار شد.واقعیت این است که در اسلام اعیادى بالاتر از عیدهاى مذکور بویژه عید غدیر که در آن دین اسلام با تثبیت و اعلام ولایت امیر مومنان على(ع) کامل شد، وجود ندارد.
غدیر، عید ولایت و سیاست و دخالت مردم در امر حکومت و عید آحاد ملت و امت اسلامى است.ازبرکات این روز مىتوان براى تحکیم بیعت با ولایت، اظهار سرور و شادمانى، مصافحه کردن، انعقاد پیمان اخوت و برادرى، احسان و انفاق، صله رحم، رفع حاجت مومنان، غسل کردن و لباس نو پوشیدن، تشکیل اجتماعاتى براى تبیین موضوع، دعا براى امور مهم مسلمین بویژه براى مردم فلسطین (غزه)، لبنان، افغانستان، عراق و پاکستان و روزه و عبادت بهره جست.
حادثه غدیر، حادثه بزرگى است و عید غدیر عیدى بزرگ و شاید شریفترین عید مسلمانان باشد.
در بیان ائمه علیهم السلام براى این روز بزرگ اعمالىوارد شده است که به برخى از آنان اشاره مىشود:
تحکیم بیعت با ولایت
همانگونه که پیامبر اکرم(ص) بعد از نصب امام على(ع) به امامت مسلمین، به جماعت مسلمانان امر کرد که با او بیعت کنند، در سالروز آن حماسه جاوید پیامبر، تجدید آن بیعت سفارش شده است.
لذا زیارت امیرالمومنین و سایر ائمه مستحب است.
به همین منظور ادعیه زیادى نیز وارد شده است.
اظهار سرور و شادمانى
در وصف شیعه و شیعیان گفته شده است که به شادى ما ائمه شادند و به حزن ما محزون و مسلم است که عید غدیر شادى بخشترین عید ائمه است و شادمانى شیعه در این روز فرض است وهارون گوید در روز هیجدهم ذیحجه خدمت امام صادق(ع) رسیدم که فرمود: حقا که روز غدیر روز عید فرح و سرور است.
امیر المومنین على(ع) نیز فرمودند: در روز عید غدیر اظهار فرح و شادمانى کنید و برادران مسلمان خود را نیز شاد گردانید.
مصافحه کردن
مصافحه یا دست دادن از آداب اسلامى است و در روز عید غدیر به آن تأکید بیشترى شده است.
امام على(ع) فرمودند: روز عید غدیر هنگامىکه یکدیگر را ملاقات مىکنید با هم مصافحه کنید.
ذکر مخصوص این روز نیز هنگام مصافحه سفارش شده است؛ الحمد لله الذى جعلنا من المتمسکین بولایة امیرالمومنین و الائمة علیهم السلام.
پیمان اخوت و برادرى
از برنامههاى اسلام، ایجاد اخوت و برادرى است.
به همین منظور پیامبر اکرم(ص) بین مسلمانان مهاجرین و انصار پیمان برادرى بست و با پیمان اخوت، على(ع) را با خویش برادر نمود و در برخى از زیارات که خطاب به پیامبر مىخوانیم: السلام علیک و على اخیک على بن ابیطالب(ع) اشاره به همین برادرى است.
پیمان برادرى و عقد اخوت بستن از اعمال وارده در روز غدیر است و صیغه مخصوصى دارد که در مفاتیح الجنان آمده است.
بنابراین عید غدیر عید وحدت است نه تفرقه و چند دستگى.
احسان و انفاق
احسان و انفاق از دستورات ویژه اسلامى است.
اما در ایام بزرگ مثل عید غدیر بر آن تأکید بیشترى شده است.
در سیره امام حسن(ع) است که ایشان روز عید غدیر مهمانى مىداد و شخص امام على(ع) نیز در آن مراسم شرکت مىکرد.
صله رحم
صله رحم از پسندیدهترین آداب اسلامى است و شرع مقدس اسلام بر آن تأکید فراوان نموده است.
اما در روز عید غدیر بر این نکته سفارش بیشترى شده است.
امام صادق(ع) مىفرماید: از کارهایى که در روز عید غدیر مستحب است، صله رحم است.
رفع حاجت مومنان
رفع حاجت مومنان از جمله اعمالى است که اسلام براى آن ارزش خاصىقائل شده است و ائمه آن را از چند طواف برتر مىدانند.
در روز غدیر این عمل فضیلت بیشترى دارد.
امام على(ع) فرمودند: کسى که مومنان را در روز غدیر تکفل کند، نزد خداى متعال من ضامنش هستم که از کافر شدن و پریشان شدن در امان باشد.
یعنى رفع حاجت مومنان سبب عاقبت به خیرى است.
غسل کردن و لباس نو پوشیدن
امام صادق(ع) فرمودهاند: در روز عید غدیر پاکیزهترین لباسهاىخود را بر تن بپوش.
با غسل، طهارت معنوى حاصل مىشود و با نظافت طهارت ظاهرى.
تشکیل اجتماعاتى براى طرح موضوعات اساسى جهان اسلام
در روز عید غدیر به جهت یادآورى روزى که پیامبر(ص) به امر خداوند، على(ع) را به امامت امت اسلامى نصب کرد، بجاست در مراکز گوناگون گرد آییم و به یاد آن روز بزرگ و ثمراتش شادمان باشیم.
ائمه سفارش کردهاند که به جهت یادآورى مقام محمد - صلوات الله علیه - و آل او - علیهم السلام - اجتماعات تشکیل بشود و خود نیز از این گونه اجتماعات برپا مىداشتند.
دعا، روزه و عبادت
روزه و دعا از اعمالى است که در همه اعیاد مورد سفارش و تأکید است خاصه در روز عید غدیر.
حسن بن راشد گوید: از امام صادق(ع) درباره عید غدیر پرسیدم و حضرت فرمود: این عید از عید قربان و فطر برتر است.
آن روز را روزه بگیرید و بر محمد و آل محمد(ص) زیاد صلوات بفرستید.
واقعه غدیر
واقعه غدیر باید هر ساله بازخوانى شده تا اهمیت موضوع براى نسلهاىآینده روشن شود.
ولایت یکى از مسائل ارزشمند در فرهنگ دینىو مذهبى مسلمانان به شمار مىآید.
ملت ایران با برخوردارى از پشتوانه عظیم ولایت، قادر به مقاومت در برابر تهاجمات سنگین دشمنان داخل و خارج و گروهکهاى سیاسى است.
مسلمانان تحت لواى امامت از هیج قدرت جهانى شکست نمىخورند و مصلحت دنیا در سایه امامت فراهم مىشود.
درباره واقعه غدیر و اهمیّت این روز، آیاتى از قرآن نازل شده است.
پیش از خطبه غدیر این آیه نازل شد: (یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْتَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ).
آن گاه که پیامبر خدا صلى اللّه علیه وآله خطبه را به پایان رساند، این آیه کریمه فرو فرستاده شد: (اَلْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى وَرَضِیتُ لَکُمُ الاْسْلامَ دیناً).
هنگامى که خطبه غدیر پایان یافت و مسأله بیعت با امیر مؤمنان على(ع) به طور جدّى مطرح شد، عربى درخواست عذاب نمود و این آیه درباره او نازل شد: (سَأَلَ سائِلٌ بِعَذاب واقِع)؛
خلاصه شأن نزول این آیه مبارکه چنین است: پس از آن که واقعه غدیر پایان یافت، شخصى به نام «حارث بن نُعمان فهرى» نزد رسول خدا - صلى اللّه علیه وآله - آمد و با حالى آشفته به حضرتش چنین خطاب کرد: ما را به نماز گزاردن امر نمودى، امتثال کردیم.
دستور به پرداخت زکات فرمودى، اطاعت کردیم و... و اکنون بازوى پسر عمویت را گرفته و او را به عنوان ولىّ و سرپرست بر ما نصب نمودى! آیا این دستور از پیش خود توست یا از خدا؟ پیامبر خدا - صلى اللّه علیه و آله - در پاسخ فرمود: والّذى لا إله إلاّ هو، هذا من اللّه؛ حارث پشت کرد و به طرف مرکب خود حرکت کرد وگفت: خدایا! اگر آن چه محمّد مىگوید حق است، بارانى از سنگهاى آسمانى بر ما ببار و یا عذاب دردناکى بر ما فرو فرست! هنوز به مرکبش نرسیده بود که خداوند سنگى فرو فرستاد که بر فرقش خورد و از دامنش بیرون گشت.
در این هنگام خداوند این آیه را نازل فرمود.
تفسیر ثعلبى: 10 / 35، شواهد التنزیل: 2 / 381.
همه ما از واقعه تاریخى که در روز هجده ذى حجه سال دهم هجرت به وقوع پیوسته و مسلمانان همه ساله آن را به عنوان بزرگترین عید خود، جشن مىگیرند، مطلع هستیم.
همه ما جمله «هرآنکه من مولاى او هستم، على مولاى اوست» را بارها شنیدهایم و به آن ایمان داریم.
واقعه غدیر حادثهاى تاریخى نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود.
غدیر تنها نام یک سرزمین نیست.
یک تفکر است، نشانه و رمزى است که از تداوم خط نبوّت حکایت مىکند.
غدیر نقطه تلاقى کاروان رسالت با طلایه داران امامت است.
آرى غدیر یک سرزمین نیست، چشمهاى است که تا پایان هستى مىجوشد، کوثرى است که فنا بر نمىدارد، افقى است بىکرانه و خورشیدى است عالمتاب.
سال دهم هجرت بود و پیامبر از آخرین سفر حج خود باز مىگشت، گروه انبوهى که تعدادشان را تا صد و بیست هزار رقم زدهاند او را بدرقه مىکردند تا این که به پهنه بىآبى به نام غدیر خم رسیدند.
نیم روز هیجدهم ذى الحجه بود که ناگهان پیک وحى بر رسول خدا - صلىالله علیه و آله - نازل شد و از جانب خدا پیام آورد که: «اى رسول! آنچه از جانب پروردگارت بر تو نازل شده به گوش مردم برسان و اگر چنین نکنىرسالت او را ابلاغ نکرده اى و خداوند تو را از گزند مردمان حفظ خواهد کرد» پیامبر دستور توقف دادند و همگان در آن بیابان بىآب و در زیر آفتاب سوزان صحرا فرود آمدند و منبرى از جهاز شتران براى پیامبر ساختند و رسول خدا بر فراز آن رفته و روى به مردم کردند.
ابتدا خداى را سپاس فرموده و از بدیهاى نفس اماره به او پناه جست و فرمود: اى مردم! بهزودى من از میان شما رخت بر مىبندم.
آنگاه مىافزاید: چه کسى بر مؤمنین در ارزیابى مصلحتها و شناخت و تصرف در امور سزاوارتر است؟ همه یک سخن مىگویند: خدا و پیامبر داناترند.
رسول گرامى مىفرماید: آیا من به شما از خودتان اولى و سزاوارتر نیستم؟ و همگان یک صدا جواب مىدهند که چرا چنین است.
آنگاه فرمود: من دو چیز گرانبها در میان شما مىگذارم یکى ثقل اکبر که کتاب خداست و دیگرى ثقل اصغر که اهل بیت منند.
مردم! بر آنان پیشى نگیرید و از آنان عقب نمانید.
آنگاه دست على(ع) را در دست گرفت و آن قدر بالا برد که همگان او را در کنار رسول خدا دیدند و شناختند.
سپس فرمود: خداوند مولاى من و من مولاى مومنان هستم و بر آنها از خودشان سزاوارترم.
اىمردم! هر کس که من مولا و رهبر اویم این على هم مولا و رهبر اوست و این جمله را سه بار تکرار کرد و چنین ادامه داد: پروردگارا! دوستان على را دوست بدار و دشمنان او را خوار.
خدایا! على را محور حق قرار ده و سپس فرمود: لازم است حاضران این خبر را به غایبان برسانند.
هنوز اجتماع به حال خود باقى بود که دوباره آهنگ روح بخش وحى گوش جان محمد - صلى الله علیه و آله - را نواخت که: «امروز دینتان را برایتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما به پایان رساندم و اسلام را به عنوان دین برایتان پسندیدم» و بدین سان على(ع) از جانب خداوند براى جانشینىپیامبر(ص) برگزیده شد.
هیجدهم ذى الحجه روز غدیر خم را مسلمین خصوصا شیعیان عید شمردهاند.
عید، بزرگداشت بازگشت حیات معنوى انسان است.
در چنین باورىنوروز انسان روزى است که وى به خویشتن باز گردد و گمشدهاش را دریابد.
مثلا در ماه مبارک رمضان آدمى بعد از سى روز جهاد و مجاهده با نفس سرکش تمام ناخالصىهاى وجودش را ذوب مىکند تا عبودیت ناب در آن تجلى کند و آنگاه عید فطر است.
پس عید اسلامى بازگشت حیات است و تعیین آن بر عهده شرع اقدس است.
غدیر بنا بر این تفسیر هر دو شرط را دارد یعنى هم بازگشت به خویشتن است و هم از طرف شرع مشخص شده است.
غدیر بازگشت حیات دوباره اسلام است، علاوه اینکه عید غدیر تشریع هم شده است.
فرات بن ابراهیم کوفى از امام صادق(ع) نقل مىکند که ایشان به نقل از پیامبر اکرم(ص) فرمودند: روز غدیر بزرگترین عید امت من است.
حسن بن راشد مىگوید: از امام صادق(ع) پرسیدم: غیر از عید فطر و قربان براى مسلمانان عید دیگرى هم هست؟ فرمودند: بلى و این عید از آن دو عید دیگر با فضیلتتر است.
گفتم کدام روز است؟ فرمود: روز هیجدهم ماه ذى حجه، عید غدیر خم.
عرض کردم: قربانت شوم در آن روز چه اعمالى انجام دهیم؟ فرمودند: روزه بگیرید، بر محمد و آلش صلوات بفرستید... یقین بدانید انبیا - علیهمالسلام - روزى که وصى خود را نصب مىکردند امر مىکردند که آن روز را جشن بگیرند.
وقتى به سیره ائمه و پیامبر اکرم مراجعه مىشود، در مىیابیم که پیامبر و امیر مومنان و سایر ائمه با روز غدیر به عنوان یک عید برخورد کرده و مسلمانان را به تبریک و تهنیت گفتن به هم دعوت کردهاند.
امام حسن(ع) روز عید غدیر در کوفه مهمانى بزرگى برپا مىداشتند.
امام على با فرزندان و گروهى از پیروانش بعد از نماز براى شرکت در مجلس به منزل امام حسن(ع) مىرفتند و پس از اتمام مهمانى، امام حسن(ع) هدایایى به مردم اعطا مىفرمود.
لذا این حرکت امام حسن(ع) موجب شد مردم به روز عید غدیر عادت کنند.
پیامبر بزرگ اسلام(ص) پس از 23 سال تلاش سخت و توانفرسا در راه انجام وظایفرسالت، اکنون از ملکوت نداى (اِرْجِعى) مىشنود در حالى که «مدینه»اى را که بر اساس اصول وتعالیم نورانى اسلام و یکتاپرستى بنیاد نهاده است، در معرض هجوم بدخواهان و بداندیشان و دنیاطلبان مىبیند.
این نگرانى مدتها بود که بر قلب پیامبر(ص) چنگ مىزد و او را نسبت به آیندهمکتب و پیروان آن پریشان خاطر مىنمود.
پیامبر اعظم(ص) در حَجّةُالوداع از سوى حق تعالى مکرر فرمان یافت که یک بار دیگر در حضور انبوه عظیم مسلمانان حجگزار، رسمىتر و قاطعتر از هر بار، حضرت على(ع) را به خلافت و امامت بر امت اسلامى تعیین کند.
زمین و هوا از لهیب خورشید نیمروزى چنان داغ و تفتیده بود که گروهى از رنج حرارت، جامهها زیرپا مىنهادند.
اکنون سرنوشتسازترین نقطه تاریخ اسلام و حیات معنوى و مادى انسان درآستانه وقوع است.
آن واقعه (غدیر خم) همچنان زنده و غیرقابل تردید باقى است چرا که آن ماجرا داستان تنها آنروز و آن پیام، پیام تنها آن روزگار نبود بلکه در حقیقت طرح مدینه فاضلهاى بود که با عمل بهاسلام اصیل ادامه مىیابد.
به روایت جماعت، پیامبر(ص) فرمودند: اگر خلافت و ولایت را به حضرت على(ع) بسپارید خواهید یافت که او رهبرى راهدان است که شما را در راه راست و صراط مستقیم رهسپار خواهد ساخت.
در میان اهل سنت صدها دانشمند و مورخ و حافظ و ادیب لغوى و مفسر قرآن، حدیث غدیر خم را روایتکرده و در کتب خود نوشتهاند و تا آنجا که تحقیق و تفحص شده، 26 مجلد کتاب پیرامونمسأله غدیر باقى مانده است.
زمینهسازى حادثه غدیر توسط پیامبر اکرم(ص)
1- خطبه مِنى (بحارالانوار، ج 37، ص 113)
در منى پیامبر اکرم(ص) اولین خطابه خود را ایراد فرمودند که در واقع فراهم کردن زمینه (خطبهغدیر) بود.
در این خطبه حضرت موارد زیر را مطرح فرمودند: الف) اشاره به امنیت اجتماعى مسلمین از نظر جان و مال و آبرو.
ب) پرهیز دادن مردم از اختلاف و دشمنى بعد از خود.
ج) تصریح بر اینکه: اگر من نباشم، على بن ابىطالب در مقابل متخلفین خواهد ایستاد.
د) بیان حدیث شریف ثقلین و تأکید بر آن.
2- خطبه مسجد خیف: (بحارالانوار، ج 37، ص 114) در روز سوم توقف در منى بار دیگر دستور فرمودند که مردم در مسجد خیف اجتماع کنند و در آن، موارد ذیل را بیان داشتند:
الف) تأکید بر حفظ این سخنان و رساندن آن به غائبان.
ب) تأکید بر اخلاص در عمل و دلسوزى براى امام مسلمین.
ج) دورى مسلمین از تفرقه و اختلافات و یکسان بودن مسلمین در برابر حقوق و قوانین الهى.
د) تذکر مکرر بر مسأله خلافت پس از خویش.
ه) بیان حدیث شریف ثقلین و تأکید بر آن.
3- خطبه غدیر خم: (بحارالانوار، ج 37، ص 181)
غدیر قبل از (جحفه) قرار دارد.
آنجا محل افتراق اهل مدینه و مصر و اهل عراق و اهل نجد بود.
پساز اقامه نماز ظهر، حضرت بر منبر رفت و امیرمؤمنان(ع) را نیز فراخوانده و دستور دادند بالاىمنبر بیاید (بحارالانوار، ج 21، ص 387).
خلاصه خطبه غدیر
الف) ذکر آیه 67 سوره مائده جهت مقدمهسازى مطلبى مهم
ب) اعلان و تأکید بر امامت و ولایت دوازده امام
ج) توجه اکید به مسأله امامت
د) هشدار نسبت به کارشکنیهاى منافقان
ه) معرفى معیار دوستان و دشمنان اهل بیت
و) یادى از حضرت مهدى موعود(عج) الا ان خاتم الائمه حجتنا القائم المهدى...
ز) بیعت گرفتن رسمى از مسلمین
ح) نهادن عمامه پیامبر (سحاب) بر سر امیرالمؤمنین(ع)
حضرت امام خمینى(ره) مىفرمودند: روز غدیر، روزى است که پیامبر اکرم (ص) الگوى حکومت اسلامى را تا آخرتعیین فرمودند (صحیفهنور، ج 3، ص 197).
غدیر على را نساخت، على سبب پیدایش غدیر شد،غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشى که حضرت امیر پیشگرفته است باید روش ملتها و دستاندرکاران باشد.
(صحیفهنور، ج 20، ص 28) در دعاى غدیرمىخوانیم الحمد لله الذى جعلنى من المتمسکین بولایة على ابن ابیطالب، نه تمسک به محبت (صحیفهنور، ج 18، ص 126).
مقام معظم رهبرى (مد ظله العالى) نیز تأکید فرمودهاند: عید غدیر، عید ولایت و سیاست و دخالت مردم در امر حکومت و عید آحاد ملت و امت اسلامى است و مخصوص شیعه هم نیست، جا دارد و حق آن است که همه امت اسلامى، این روز را براى خودشان عید بدانند، عید امیرالمؤمنین(ع) هم هست و شیعیان امیرالمؤمنین(ع) بهطور ویژه از این عید استفاده کنند.
به تعبیر رهبر معظم، امروز اختلافات را نباید زنده کرد؛ نباید برجسته کرد.
نباید فرق اسلامى مقدسات یکدیگر را- که نقطه حساسیتزاى هر فرقهاى همان بخش مقدساتش است- مورد اهانت قرار بدهند.
این به اختلاف دنیاى اسلام منتهى مىشود؛ حرف ما این است.
امسال در حج هم به حجاج محترم همین پیام را دادیم؛ گفتیم دلسوزان دنیاى اسلام همه حرفشان این است که روى نقاط حساسیت فرقهها نباید انگشت بگذارند و حساسیت ایجاد کنند؛ دشمنى ایجاد کنند.
امروز یک دشمن بزرگى وجود دارد که نه سنى است، نه شیعه، نه به هیچ یک از فرق اسلامىاندک گرایشى دارد؛ اما به سنى نزدیک مىشود یک جور تلقین مىکند، به شیعه نزدیک مىشود یک جور تلقین مىکند؛ براى اینکه بین اینها اختلاف و دعوا و جنگ به راه بیندازد.
باید مواظب آن دشمن بود.
ما عقبه ایدئولوژیک جمهورى اسلامى را غدیر مىدانیم و اگر این عقبه را عمق نبخشیم و گسترش ندهیم، فرهنگ شدن ولایت فقیه، هیچ گاه تحقق نمىیابد.
غدیر متعلق به همه بشریت است همچنان که پیامبر ما نیز متعلق به همه بشریت است.
اگر کسى تصور کند بدون غدیر، آرامش، کمال و زیبایى وجود دارد، خیال باطلى است چرا که امام واسطه فیض الهى است و هر چه خوبىهاست از مسیر امام جارى مىشود.
ولایت آن حضرت، همطراز با رسالت انبیاى الهى است.
این از ظرافتهایىاست که در مسأله غدیر وجود دارد و در قرآن کریم جز ولایت، هیچ موضوعى بدین صورت مورد تأکید قرار نگرفته است، اگر بتوانیم آن را به درستى معرف کنیم رسالت همه انبیاء را ابلاغ کردهایم.
حضرت على(ع) در جهان اسلام مظلوم واقع شده است و باید سعىشود ذکر و یاد آن حضرت در همه مجالس و محافل زنده نگه داشته شود و هر فرد بهاندازه توان خود در این مسیر گام بردارد.
خطبههاى برجستهاى که از امیرالمؤمنین(ع) پیرامون معارف ذکر شده است، نشان از غناى فرهنگ شیعى دارد و ترویج آن خدمت به تمام بشریت است.
رسالت انبیاء در جامعه فراهم نمودن زمینه رشد و تعالى و حکومت در متن جامعه بود و آنها رسالت تشکیل یک حکومت سیاسى بر اساس قانون و کتاب آسمانى را بر عهده داشتند که این حکومت متکى به قانون بود تا بتواند بستر مناسبى براى کاهش اختلافات باشد.
پس از بعثت، انبیاء حقایقى براى رفع اختلاف و تعالى جامعه بنیان داشتند که البته منشاء اختلاف شد، منشا آن عدم دستیابى به حقیقت نبود، چرا که بعد از شناخت حق به مخالفت با آن برخاستند، که در اصل ریشه در هوسها و امیال آنها داشت.
120 نفر از صحابه و 80 نفر از تابعین، حدیث غدیر را نقل کردهاند.
صدها دانشمند عالم اسلام مىگویند تردید در تواتر روایت غدیر تردید در تمام روایات متواتر است.
شخصیتى چون على(ع) بعد از 1400 سال نیز به عنوان فریاد عدالت در تاریخ شناخته مىشود.
انکار حق، ریشه همه معضلات و نابسامانىها در طول تاریخ بوده و امروز نیز مىباشد، بدون تردید مهمترین گام در مسیر احیاى تفکر غدیر، شناخت حق است که در تاریخ اسلام این پرچم به دست بنیانگذار انقلاب اسلامى، حضرت امام خمینى(ره) برداشته شد و در زمان غیبت خلف صالح امیرالمومنین، حضرت ولىالله الاعظم(عج) زمینه حکومت و اعمال ولایت و رهبرى ولى فقیه عادل و صالح که همان ترجمان سخن على(ع) مىباشد، یکى از استدلالات علمى غیرقابل خدشه به ضرورت ولایت مىباشد.
امروز نیز حضرت آیت الله خامنهاى این مسؤولیت مهم را بر عهده دارند.
امروز ما در زمان غیبت امام معصوم به اصلى تکیه مىکنیم که باید مرکز و محوریت نظام اسلامى قرار گیرد، چرا که نظام ما یک نظام دینى است.
بزرگترین خدمت به غدیر، تقویت رکن رکین ولایت فقیه است و به هر اندازه که این اصل اقتدار یابد، راه براى گسترش تفکر دینى و علوى هموار خواهد شد.
همه وظیفه داریم پیام غدیر را که پیام عزت و نجات بشریت است، به گوش جهانیان برسانیم.
ما باید در راستاى گسترش فرهنگ غدیر تلاش و عزمى جدى داشته باشیم.
بهمناسبت این ایام، برنامههاى متعددى پیشبینى شده که انتظار مىرود با استقبال مردم روبهرو شود.
برپایى مسابقات مقاله نویسى، روزنامه نگارى و حفظ خطبه غدیر از ویژه برنامههاى عید سعید غدیر در مدارس کشور است.
همچنین به مناسبت هفته ولایت 110جشنواره و همایش در داخل کشور و 110 کنگره در خارج از کشور برگزار مىشود.
برگزارى جشن ولایت در130 نمایندگى خارج از کشور، انتخاب سفیران غدیر در مجامع بینالمللى ورزشى، راهپیمایى بزرگ غدیر و برپایى جشنهاى ولایت در 37 هزار پایگاه بسیج از دیگر برنامههاى بنیاد بینالمللى غدیر به مناسبت عید سعید غدیر اعلام شده است.
فراکسیون غدیر با حضور 208 نماینده تشکیل شده است.
این فراکسیون تلاش مىکند در تدوین سیاستهاى اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى مجلس از مرام و کلام امام على(ع) و عهدنامه مالک اشتر بهره گیرد.
موزه غدیر در دهه فجرافتتاح مىشود.این موزه شامل همه کارهاى هنرى، قلمى و تجسمى در باره غدیر است.
تهیه فیلم نامه غدیر از دیگر برنامههاى اعلام شده است.
متن این فیلمنامه با بهرهگیرى از اندیشمندان حوزه علمیه قم و مرحوم دشتى - مترجم نهجالبلاغه - نوشته و براى تولید به صدا و سیما ارسال شده است.
قرار است در تهران مرکز اسناد براى پژوهشگران تاسیس شود، همه اسناد مربوط به واقعه غدیر جمع آورى خواهد شد.
برگزارى مراسم و بزرگداشت هفته غدیر در کشورهاى مختلف، ابتکارى مناسب و موفقیتآمیز است.
بالندگى و موفقیت در کارها منوط به جلوگیرى از کارهاى تکرارى است.
اگر مىخواهیم برنامههایمان براى مردم مفید و در جامعه تاثیرگذار باشد، باید از تکرار کارهاى بیهوده در برگزارى مراسم مذهبى جلوگیرى کنیم.
بسیار مفید است که در این ایام، جشنها و نشستهاى علمى براى معرفىشخصیت امام على(ع) و غدیر خم انجام شود و ابعاد وجودى امیرالمومنین(ع) که فراتر از دایره تشیع است، بازشناسى شود.
اصولا نباید با بیان برخى سخنان اختلافى، حساسیت دیگر گروها و مذاهب را برانگیخت و این سخن به معناى کوتاهى از حقانیت نیست.
مىتوان با دورى از حساسیتها و تحریک گروهاى مذهبى و به صورت منطقى و معتدلانه، حقانیت و عقاید خودمان را بیان کنیم، بدون این که اختلافى در میان مسلمانان ایجاد شود.
غدیردرفرهنگ اسلامى یک دریاست و این پدیده و رخداد یک حادثه بسیار مهم تاریخى است.
غدیریک حادثه و رخداد درتاریخ اسلام است، چه پیامى دارد، باید آن را بهدست آوریم، ظاهر پیام این است که حضرت محمد(ص) مىخواهد جانشین خود را معرفى کند، اما باطن پیام چیست، چه تعاملات و روابطىموجب شد تا این اتفاق بهوجود آید، براى چه هدفى این حادثه بهوجود آمد و چه کسانى را هدف قرارداد و یا مىخواهد جذب کند و یا طرد کند.
از نظر تشیع، جهان بدون امام نمىتواند باشد و اگر امام نباشد تمام خلقت ازهم خواهد پاشید که اولین پیام غدیر این است که امامت تداوم نبوت است و درتفکر شیعى نبوت و امامت ازیکدیگر جدا نیستند، امام مسؤول اجراى همان قوانینى است که نبى اکرم(ص) آورده است و در استمرار ولایت انبیاى الهى و ائمه معصومین و در دوره غیبت این ولى فقیه است که همگان با تبعیت از او مىتوانند با قدرت و استحکام در راه تحقق احکام الهى و اسلامى گام بردارند و شجاعانه در مقابل دشمنان بایستند.
کما اینکه تاکنون مردم اینگونه عمل کرده و خواهند کرد.
ان شاء الله